Tags

, , ,

Voordat men met CRM aan de slag gaat is het van belang om eerst helder te krijgen wat men wil bereiken en of men met CRM allemaal hetzelfde bedoelt. Wat voor de een CRM is, kan voor de ander een veredelde elektronische telefoonklapper zijn.

Zo heb ik bij een organisatie die om CRM riep een oplossing bedacht die gebaseerd was op SharePoint. De vraag om CRM was vrij vertaald de behoefte om alle lokale klantenlijstjes uit Excel, SAP, Acces en dergelijk te vervangen voor een bron die voor marketing doeleinden gebruikt konden worden. Men wilde hierbij niet veel meer dan centraal bij kunnen houden welke mailings een klant of prospect had ontvangen en wat de laatste (gespreks-)notitie was. Tevens werd er al aan gedacht om een intranet te gaan implementeren.

Het adviseren van een CRM-applicatie zou hier dus totaal misplaatst zijn geweest aangezien men nooit meer dan 10% van de functionaliteit zou gaan gebruiken.

De oplossing die ik destijds heb bedacht, is gebaseerd op een customlijst in een standaard SharePoint-omgeving met enkele dagen maatwerk om aan de wensen vanuit sales en marketing te voldoen.

De enige exercitie die met de nodige extra aandacht diende te gebeuren was de conversie van de diverse gegevensbronnen naar de SharePoint-omgeving. Daarbij had men met SharePoint meteen het platform om een intranet binnen de organisatie te faciliteren.